Andragogika (online)

Cieľom modulu je predstaviť širokú oblasť andragogiky, ktorá pokrýva nielen oblasť vzdelávania a rozvoja dospelých, ale zaoberá sa tiež starostlivosťou a sebastarostlivosťou o dospelých. V kurze si uvedomíme jedinečnosti osobnosti, na ktorej sa popri dedičnosti podieľa celoživotná socializácia. Vyjdeme zo zvláštností vývojových aspektov dospelého a prepojíme vývoj biologický, kognitívny, emočný a psychosociálny.

Garant a lektor študijného modulu


PhDr. Tereza Vacínová, Ph.D.

Anotácia


Andragogiku chápeme ako vedu, študijný odbor a pole praxe. Je vedou o výchove, vzdelávaní a starostlivosti o dospelých, rešpektujúce všestranné zvláštnosti dospelej populácie, zaoberajúce sa jej personalizáciou, socializáciou a enkulturáciou. V module budú študujúci oboznámení predovšetkým s poňatím andragogiky ako pole praxe. Najskôr sú objasnené základné pojmy, s ktorými andragogika pracuje, a potom charakterizovaný základný kontext vzdelávania dospelých. Najväčší dôraz je kladený na prepojenie s psychologickou a sociálnou oblasťou, a to ako v oblasti vzdelávania, tak aj práce a starostlivosti o dospelú populáciu. Pozornosť je venovaná tiež rozličnosti andragogických povolaní.

Sylabus


1. Vymedzenie andragogiky a základné pojmoslovie

2. Zvláštnosti dospelého veku v kontexte andragogiky

3. Vzdelávanie v dospelosti

  • Kvalifikovaný subjekt – andragog, vzdelávateľ, lektor, školiteľ, tútor, kouč, mentor
  • Prostriedky interakcie – vzdelávanie
  • Vedený objekt – účastník, dospelý

Literatúra


  • PRŮCHA, J.: Andragogický výzkum. Grada. 2014. ISBN: 978-80-247-5232-7.
  • TURECKIOVÁ, M. a VETEŠKA, J.: Kompetence ve vzdělávání. Grada. 2008. ISBN: 978-80-247-1770-8.
  • BARTÁK, J. DEMJANENKO, M.: Sociální andragogika. Grada. 2021. ISBN: 978-80-247-3997-7.
  • VETEŠKA, J.: Přehled andragogiky. Portál. 2016. ISBN: 978-80-262-1026-9.
  • MUŽÍK, J.: Profesní vzdělávání dospělých. Codex. 2000. ISBN: 80-85963-93-0
  • LANGER, T.: Moderní lektor. Grada. 2016. ISBN: 978-80-271-0093-4.