Komunikácia a vyjednávanie (online)
Cieľom modulu je oboznámiť sa so základnými a efektívnymi komunikačnými systémami a metódami vyjednávania. Osobitná pozornosť je venovaná ich výhodám, aj obmedzeniam a ďalej potom autorsky originálnej vyjednávacej metóde PIN.
Garant a lektor studijního modulu
PhDr. Alexandra Fonville, Ph.D.
Anotace
Je známe príslovie o „nemožnosti nekomunikovať v kontakte s druhými“, menej známe, no rovnako pravdivé od Konráda Lorenza: „povedať neznamená ešte počuť, počuť neznamená ešte porozumieť, …“ V praxi sa môžeme stretávať s rôznymi vplyvmi a ťažkosťami, ako na strane vypovedajúceho, tak na strane poslucháča, ktoré pôsobia v komunikácii rušivo. Za mnohé pre ilustráciu spomenieme napr. vnášanie napätia a emócií do rozhovoru, prejavy agresivity, neustále chválenie a komplimenty, neochota niečo počuť, hľadanie „jednej objektívnej pravdy“, skákanie do reči a pod. Rôzne komunikačné systémy, o ktorých sa tu spomíname, ponúkajú odlišné prístupy pri vysporiadávaní sa s týmito rušivými vplyvmi a ťažkosťami.
Sylabus
1. Komunikácia
- definícia komunikácie a základné funkcie komunikácie
- bariéry v počúvaní a zlozvyky pri počúvaní
2. Konflikt
- význam konfliktu
- fáza konfliktu
3. Asertivita
- definícia asertivity a jej význam
- stupňa asertivity
4. Transakčná analýza
- význam transakčnej analýzy a stavy svojho Ja
5. Neurollingvistické programovanie
- podstata neurolingvistického programovania
- pacing a leading, hlbinná štruktúra a preferenčný spôsob vnímania
- výhody a nevýhody NPL
6. Vyjednávanie
- definícia vyjednávania
- stratégie vyjednávania a vyjednávací proces
- konsenzus, pozičné vyjednávanie a win-win techniky
- vyjednávacie štýly
- nástroje používané pri vyjednávaní
7. Gambit
- gambit, význam a pôvod
8. Kľúčové premenné vo vyjednávaní
- informácie
- čas
- moc a typy moci podľa Cohena
9. Autorsky originálna vyjednávacia metóda PIN
- význam vyjednávacej metódy
- fáza procesu – parafrázovanie, informovanie a návrh riešenia problému
Literatúra
- FISHER, R; URY, W; PATTON, B. Jak dosáhnout souhlasu: zásady úspěšného vyjednávání. Přeložil Aleš Lisa. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-299-4
- KHELEROVÁ, V. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Praha: Grada. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-3566-5
- MALHOTRA, D. Vyjednejte nemožné: vyřešte zdánlivě neřešitelné problémy a konflikty bez peněz a použití síly. Překlad Alina Holušová. Praha: Dobrovský s.r.o. 246 stran. Knihy Omega. ISBN 978-80-7390-677-1
- PLAMÍNEK, J. Konflikty a vyjednávání: umění vyhrávat, aniž by někdo prohrál. Praha: Grada. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-44858
- BEDNÁŘ, V. Strategie vyjednávání. Praha: Grada. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-3858-1
- BERNE, E. Jak si lidé hrají, v nakl. Dialog, Litvínov: Dialog. ISBN 9788085194524
- BUKOVSKÁ, L. Asertivní komunikace. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí. ISBN 80-86991-73-3
- COHEN, H. Umění vyjednávat: jak dostat to, co chceš, Praha: Pragma. ISBN 80-7205-613-1
- ČAKRT, M. Konflikty v řízení a řízení konfliktů. Praha: Management Press. ISBN 80-85943-81-6
- EGGERT, M; FALZON, W. Řešení konfliktů. Praha: Portál. Management do kapsy. ISBN 80-7367-011-9
- JAROŠOVÁ, E. Trénink sociálních a manažerských dovedností: metodický průvodce. Praha: Management Press. 267 s. ISBN 80-7261-1356
- KHELEROVÁ, Vladimíra. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. 3., dopl. vyd. Praha: Grada, 2010. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-3566-5.