Výkonnosť a hodnotenie (online)
Oboznámiť študentov so základnými poznatkami PMS. Budúci rast ekonomiky vyžaduje vyššie kvantitatívne i kvalitatívne nároky na pracovné sily. Nie náhodou preto firmy zavádzajú rôzne systémy riadenia a hodnotenia výkonnosti nazývané s obľubou v globálnom meradle Performance Management Systems. Cieľom je docieľova - ich rozvoj prostredníctvom výnimočnosti (excellence) a jedinečnej výkonnosti.
Garant a lektor študijného modulu
Ing. Štěpánka Frýbová Uličná, Ph.D.
Anotácia
Za hlavné ciele hodnotenia výkonnosti zamestnancov sa v podnikovej praxi spravidla považuje systematická podpora jej rozvoja a zvyšovania motivovanosti a morálky. Zvolený prístup cez rôzne formy realizácie vychádza z úsilia čo najpresnejšie opísať a zhodnotiť silné a slabé stránky zamestnancov a určiť priority jeho ďalšieho rozvoja. Pre dosiahnutie cieľov spoločnosti je dôležité čo možno najobjektívnejšie zhodnotenie a odmeňovanie efektivity pracovného správania a konania zamestnanca. Predpokladom toho je jednoznačná klasifikácia pracovných pozícií a definície rolí a očakávania, vrátane ich prínosu pre výkonnosť firmy.
Sylabus
1. Výstupy hodnotenia
- systém hodnotenia a výstupy hodnotenia
2. Odmeňovanie
- odmena za výkon, výkonnostné príplatky a väzba hodnotenia výkonnosti na odmeňovanie
- fixné a variabilné zložky mzdy
- Balanced Scorecard, odmeňovanie variabilných zamestnancov a stimuly hmotnej zainteresovanosti
3. Metódy hodnotenia
- metódy hodnotenia výkonnosti
- metódy hodnotenia podľa stanovených cieľov
- metóda hodnotenia výkonnosti na základe plnenia noriem
- metóda voľného popisu
- metóda hodnotenia na základe kritických prípadov
- metóda hodnotenia pomocou stupnice
- BARS
4. Plány a rozvoj a pracovné kariéra
- plán osobného rozvoja a rozvoj kvalifikácie
5. Menej tradičné metódy informovania zamestnancov
- portály pre zamestnancov a prínosy informačných riešení
6. Prediktívna úvaha
dôvody zlyhávania systémov odmeňovania a problémy hodnotenie výkonnosti
7. Kompetencie a kompetenčné modely
- konštrukcie kompetencie
- špecifikácie zdrojov
- štruktúra kompetencie
- úrovne kompetencí
- hodnotenie kompetencí
- proces hodnotenia kompetencí
- väzby na systém odmeňovania
Literatúra
- HRONÍK, F: Jak se nespálit podruhé, Motiv press
- VYSEKALOVÁ, J.: Psychologie spotřebitele. Jak zákazníci nakupují. Grada Publishing, Praha. ISBN 80-247-0393-9
- FORET, M.: Marketing. MasarykovauniverzitavBrně, Brno. ISBN 80-210-3500-5
- FORET, M: Marketingovákomunikace. Masarykova univerzita, Brno. ISBN 80-210-1681-7
- FORET, M: Marketingovýprůzkum: poznávámesvojezákazníky. Computer Press, Brno. ISBN 978-80-251-2183-2
- KOTLER, P., ARMSTRONG, G.: Marketing. GradaPublishing,Praha. ISBN 80-247-0513-3
- KOTLER, P.: Marketing od A do Z: Osmdesát pojmů, které by měl znát každý manažer. Management Press, Praha. ISBN 80-7261-082-1