František Grunt na tému: „Môj život v marketingu“

František Grunt pochádza z Liberca, od svojich vysokoškolských štúdií sa však jeho druhým domovom stala Praha. Prvé skúsenosti z obchodu a marketingu čerpal ako obchodník s knihami, postupne sa však preorientoval na marketing.

Pred nástupom do ACTIVE 24 v apríli 2008, spoločnosti, ktorá pomáha vytvárať globálnu internetovú sieť a okrem iného patrí medzi celoeurópsky najvýznamnejších poskytovateľov služieb v oblasti hostingu a domén, pôsobil ako manažér marketingu v niekoľkých českých i zahraničných spoločnostiach. Na prácu pre ACTIVE 24 ho baví najviac široký záber, pestrosť a skvelý tím spolupracovníkov.

Dôležitou súčasťou Františkovho života sú aj koníčky, najmä šport (bicykel, golf, florbal), cestovanie i fotografovanie (okrem Austrálie a Antarktídy prešiel všetky kontinenty), kultúra (hlavne literatúra) a veľa času trávi s rodinou. Krédo, ktorým sa riadi tak v osobnom, tak v pracovnom živote znie: „Odvážnemu šťastie praje“. František Grunt vyučuje na Business Inštitúte v programe MBA Marketing a reklama.

Dobrý deň pán doktor, vítam Vás na Business Institute, sme radi, že ste si na nás urobil čas. Ako trávite tohtoročné leto? Dokážete si oddýchnuť od práce alebo ste neustále v pracovnom procese?

Ja leto trávim z časti pracovne aj z časti dovolenkovo, ako všetci ostatní. Bol som na dovolenke 14 dní v júli a trochu som počas leta zmenil pracovný režim. Nazval som to „letný modus“, kedy chodím do práce skoro, približne na siedmu či pol ôsmu, a tiež sa veľa čoskoro vraciam, okolo 16. hodiny. Snažím sa v tomto počasí tráviť popoludňajšie hodiny ideálne niekde na kúpalisku.

Profesijne sa už 10 rokov venujete marketingu, čo Vás k nemu priviedlo?

Vždy ma lákalo niečo organizovať. Už na fakulte som organizoval najrôznejšie akcie ako študentské spolky, fakultnej plesy a podobné záležitosti, s ktorými súvisela aj ich propagácie. Počas mojich 5-6 rokov na fakulte sa ukázalo, že mi to celkom ide. Nakoniec som sa aj celkom zhodou náhod ocitol v jednej spoločnosti, ktorá mi umožnila v marketingu pracovať, čo pre mňa predstavovalo ideálne spojenie. Dá sa teda povedať, že to boli skúsenosti z fakulty a organizovaním s ňou spojených akcií vrátane túžby tieto podujatia prezentovať a predávať, ktoré ma k marketingu priviedli.

Teraz pracujete pre nadnárodnú spoločnosť ACTIVE 24 na pozíciu manažéra marketingu, prečo práve táto spoločnosť?

Za celú svoju kariéru som pracoval celkom v 4 spoločnostiach, pričom počas prvých 5 rokov som vystriedal 3 firmy. Potom sa mi opäť trochu zhodou náhod podarilo nastúpiť do Active24, kde ma práca skutočne baví, o čom svedčí aj to, že som tam už šiestym rokom. V tú chvíľu sa teda vhodne stretla ponuka s dopytom, ako to už mimochodom má v marketingu byť. Od tej doby pracujem v Active24.

Čo je podľa vás z hľadiska marketingu najdôležitejšie? Ak teda vôbec niečo považujete za ako najdôležitejšia.

Myslím, že to sú dve veci. V prvom rade musí byť produkt alebo služba, ktorú predávate, skutočne perfektný. A v druhom rade je to vzťah k zákazníkovi. Tieto dva faktory sú podľa mňa alfou omegou akejkoľvek firmy, či už predáva auta či zájazdy na Kanárske ostrovy.

V Českej republike je ale práve vzťah k zákazníkovi zatiaľ častým kameňom úrazu, nemyslíte? Aj napriek tomu, že dochádza v poslednej dobe k zlepšeniu, máme sa zrejme stále čo učiť.

Sčasti máte pravdu, na tento nedokonalý zákaznícky prístup sám často narážam, najmä v rôznych predajniach a obchodoch. S manželkou na to pozeráme tak, že tu nepracujú predavači, ale skôr podávači. Je pravda, že môže ísť pokojne o reštaurácie, pokojne o obchod či call centrum veľké firmy a stále je čo zlepšovať. Preto hovorím, že ide o alfu omegu tohto odboru. Keď kúpite produkt či službu, väčšinou potrebujete buď odborný servis alebo vybaviť reklamáciu či dokúpiť doplnky. Tu je hlavnou úlohou firmy mať tieto záležitosti zaistené tak, aby si zákazníka udržala, aby sa k nej vracal a aby obnovoval služby.

Počas Vašej kariéry ste uspel s mnohými marketingovými projektmi, medzi ktorými nájdeme napríklad projekt Hotel Selector. Za ten ste získal prvé miesto v súťaži Internet Effectiveness Awards. Povedzte nám prosím stručne o tomto projekte.

Vtedy išlo o veľmi zaujímavý pilotný projekt, ktorý sme vypracovávali s jednou start-UPOV firmou, ktorá sa snažila uspieť vo vyhľadávaní na základe preferencií. Pracoval som tou dobou pre spoločnosť prevádzkujúca biznis-vyhľadávač a väčšinu našich klientov tvorila ubytovacie zariadenia. Preto sme sa usilovali o niečo, čím by sme sa vo vyhľadávaní odlíšili od vyhľadávačov ako Zoznam alebo Google. Napriek tomu, že sme boli B2B vyhľadávač, v tomto projekte sme sa chceli zamerať na širšiu masu, a tak sme vymysleli Hotel Selector, ktorý bol postavený na vyhľadávanie pomocou preferencií. Princípom bolo, že zákazník nezadalo priamu otázku (napríklad na hotel v Prahe), ale manipuloval s radom posuvníkov, podľa ktorých určoval preferencie a nároky na to, čo má hotel poskytovať. Zvolil napríklad lokalitu Praha, potom požiadavka na bazén a medzinárodnú kuchyňu, čomu dal najviac preferencií. Potom zadal treba parkovanie a cenovú reláciu s nižšou mierou preferencie. Systém Hotel Selector mu potom vybral ponuku presne na mieru podľa zadaných kritérií. Projekt bol vo svojej dobe pomerne úspešný, ale keďže došlo v danej firme neskôr k vlastníckym zmenám a k zmenám v štruktúre manažmentu, pristúpilo sa nakoniec k jeho uzavretiu a už v súčasnosti žiaľ nefunguje. Avšak tej firme projekt veľmi pomohol. Zo start-UPOV pozície sa začiatky pomaly v garáži, sa firma stala úspešnou a teraz pracuje pre významných klientov a nadnárodné korporácie, takže myslím, že sme im celkom pomohli. (Úsmev)

Pokiaľ by Vás niekto požiadal o radu, ako byť úspešný, čo by ste mu poradil?

V prvom rade musíte mať určitý cieľ, nejaký sen. A ak máte cieľ a sen, treba k nemu postupne smerovať. Niekedy to trvá dlhšie, niekedy nie, ale pripraveným šťastie praje. Všetko, čo sa v pracovnom živote venujete a idete za tým, sa nakoniec väčšinou nejako šikovne poskladá a dobre to dopadne.

Takže skrátka stačí ísť za vlastným cieľom?

Presne tak.

Moc Vám ďakujem, pán doktor, za Váš čas a prajem veľa budúcich úspechov!