Keď chceš, tak môžeš, hovorí úspešná manažérka Olga Kupec
V Business Insitut sme mali tú česť privítať významnú osobnosť manažérskej praxe, majiteľku úspešnej zlievarenskej firmy a manažérku roku 2012 Dr. Olgu Kupec.
V Business Institut sme mali tú česť privítať významnú osobnosť manažérskej praxe, majiteľku úspešnej zlievarenskej firmy a manažérku roku 2012 Dr. Olgu Kupec. Jej prednáška na tému „Management Buy Out“ venovaná zaujímavej tematike: ako sa stať z manažéra spoločnosti jej vlastníkom, priniesla našim študentom mnoho nových podnetov a skúseností zo sveta vrcholného biznisu.
Dr. Olga Kupec je jednou z mála žien, ktoré sa dokázali svojou usilovnosťou a špecifickým zameraním presadiť na popredných manažérskych postoch v odbore rýdzo technického smeru. Jej záujem o techniku aj ekonómiu ju priviedol k štúdiu fyziky i podnikovej ekonómie na univerzite v Regensburgu av Hagene. Po piatich rokoch praxe na univerzite a vo výskumných ústavoch a ďalšej praxi v automobilovom priemysle bola oslovená nemeckým podnikateľom a teraz už 16 rokov pracuje vo firme zameranej na zlievárenstvo. Na najvyšších manažérskych pozíciách sa podieľa na budovaní a riadení podniku s takmer 200 zamestnancami. Pred tromi rokmi sa rozhodla pre zmenu, prešla z role manažéra do role vlastníka podniku Abydos s.r.o. a, aspoň zatiaľ, to neľutuje.
Je členkou hneď niekoľkých odborných zväzov a asociácií. Svoje znalosti a skúsenosti odovzdáva ďalej ako v rámci publikačnej a prekladateľskej činnosti, tak aj v spolupráci so vzdelávacími inštitúciami, predovšetkým s VŠE Praha, kde pravidelne prednáša na vedeckých konferenciách. Tu na katedre Podnikovej ekonómie obhájila v roku 2010 dizertačnú prácu zameranú na podnikové stratégie.
Za svoju manažérsku činnosť získala ocenenie Manažérka roku 2012.
Dr. Olga Kupec žije a pracuje tam, kam ostatní jazdia relaxovať a nabrať sily vo Františkových Lázních. Jej heslom je „Keď chceš, tak môžeš!“. O svojich životných a profesijných skúsenostiach nám poskytla aj pútavý rozhovor.
Čo Vás priviedlo k záujmu o technické záležitosti, automobilový priemysel, fyziku a podobne?
To je dobrá otázka. No, myslím, že to máme v rodine tak trochu od detstva. Otecko bol strojný inžinier a mamička učiteľka matematiky a fyziky a celkovo sme mali doma k technike vždy kladný vzťah.
Ste majiteľkou a manažérkou v zlievárenskej firme. Ako sa tam ako žena cítite? Predpokladám, že mnohých ľudí prekvapuje, že túto pozíciu v takejto spoločnosti zastáva práve žena.
Asi je to skutočne trochu neobvyklé. Na druhú stranu sa v tejto brandži pohybujem viac ako 15 rokov, takže si na to už mnohí zvykli. Táto brandža nie je totiž príliš veľká a naši zákazníci sú už pomerne zvyknutí, že proti sebe majú ženu. V súčasnej dobe sa čoraz častejšie stretávam s tým, že ženy sa v týchto odboroch, ktoré boli predtým čisto doménou mužov, pohybujú oveľa viac, než tomu bolo napríklad pred 10 rokmi.
Narazili ste ako žena manažérka v technickom odbore na určitú nedôveru od podriadených či zákazníkov opačného pohlavia? Nemajú snahu Vás napríklad skúšať, či ste dostatočne erudovaná v tomto obore?
Tieto reakcie sú skutočne veľmi individuálne. Všeobecne by som povedala, že s čím mladšími ľuďmi sa stretávam sú, tým je pre nich obvyklé stretávať sa so ženami na porovnateľných postoch svojich odborov, teda takáto situácia nenastáva. Naproti tomu u u staršej generácie je možné občas vypozorovať určitý odstup, nedôveru. Pravda je, že keď niekto dopredu nevie, s kým dané konanie bude prebiehať, občas čaká, či teda ešte dorazí onen manažér a vlastník alebo či sa s ním bude celý čas baviť len jeho sekretárka (úsmev).
Ako ste sa dostali k súčasnej pozícii? Bola to náhoda alebo vopred plánovaná cesta?
Život by sa mal podľa mňa čiastočne plánovať, človek by mal mať nejakú víziu, kam smeruje. Avšak aj takýto život je plný náhod. Čo sa týka napríklad môjho pôsobenia vo firme Abydos, išlo o úplnú náhodu a zhodu okolností. Bývalý vlastník firmy, ktorý ju aj zakladal a pochádzal z Nemecka, potreboval niekoho, kto by mu viac priblížil a ozrejmil české prostredie a v tejto oblasti pomohol. To považujem za náhodu, že som na základe tejto krátkej spolupráce, ktorá prebiehala skôr na báze poradenskej činnosti, dospela až k 16 rokom spolupráce, ktorej výsledok už viete.
V roku 2012 ste sa stali Manažérkou roka. Čím ste si podľa vás zaslúžili tento titul?
Tiež som o tom dlho premýšľala (úsmev). Avšak zrejme sa dá nájsť niekoľko hlavných bodov, ktoré ma k tomuto titulu doviedli. Na tejto úrovni sa hodnotí najmä úspešnosť firmy, osobnosť manažéra a jeho ďalšie práce pre spoločnosť ako takú. Keď to zhrniem, firma Abydos je veľmi úspešná vo svojom odbore. Ja som okrem pôsobenia na pozíciu prokuristky v minulosti a na pozícii konateľky a majiteľky spoločnosti v súčasnosti, spolupracovala aj s Vysokou školou ekonomickou, venovala som sa publikačnej činnosti či zahraničnej spolupráci česko-nemeckých spolkov. Poslednou kvapkou, ktorá ma zrejme doviedla k úspechu, potom bolo zrejme prevzatie firmy v rámci manažmentu buy-out.
Čiže išlo o výsledok Vášho dlhodobého pôsobenia, ktoré vlastne prirodzene vyústilo v toto ohodnotenie, namiesto nejakého jednorazového či krátkodobého úspechu?
Presne tak by som to povedala. A myslím, že je veľmi škoda, že tak málo žien býva nominovaných do tejto súťaže. Mnohé z nich by si to podľa mňa veľmi zaslúžili.
Čo vo svojej práci považujte ako najväčší prínos pre vás osobne? Čo vám dalo najviac?
Myslím, že najviac ma obohatila možnosť rozhodovať. Firma Abydos je pomerne „malá“ firma so 180 zamestnancami zameraná na špecifický odbor činnosti. To je spojené s tým, že máte možnosť rozhodovať o väčšine problémov a záležitostí vo firme, samozrejme v spolupráci s kolegami. Nejde len o úzke zameranie a obmedzenú rozhodovaciu právomoc ako napríklad v koncernoch, kde som mala možnosť zdržiavať sa. Po získaných skúsenostiach by som už vždy zvolila radšej menšiu či strednú firmu.
Aká je Vaša motivácia? Čo Vás ženie dopredu?
Ide určite o kombináciu viacerých faktorov. Rozhodne nejde len o krátkodobú finančnú stránku. Financie sú pre firmu dôležité, aby mohla byť úspešná a konkurencieschopná, ale z dlhodobejšieho horizontu je potrebné zmýšľať širšie. A práve tento dlhodobejší horizont a túžba vidieť firmu úspešnú aj za 15 rokov spolu s možnosťou uplatniť aj svoje vlastné myšlienky a možnosti inovačného rozvoja, to je to, čo ma viedlo dopredu.
Keby ste mali dať všetkým ostatným radu, v čom podľa Vás tkvie tajomstvo úspechu?
To záleží veľmi na tom, čo si každý človek predstavuje pod pojmom úspech. Toto poňatie má každý podľa môjho názoru veľmi individuálne nastavené. Ja si pod úspechom predstavujem predovšetkým vnútorný úspech a nie to, čo Vaše okolie vidí alebo čo považuje za úspech. Ak má človek to šťastie, robiť to, čo ho baví a robí to dlhodobo nadpriemerne, úspech sa väčšinou dostaví sám.